Vuokranantajan ohjeet raportin käyttöönottoon

Vuokratieto- vuokoranantaja-ojentaa-avaimet-vuokralaiselle

Aloita avaamalla käyttäjätili

Tunnistaudu

Et tarvitse tunnuksia tai salasanoja - avaa sovellus ja tunnistaudu verkkopankkitunnuksillasi. Jatkossa kirjaudut sovellukseen samalla tavalla, eli verkkopankkisi tunnuksilla.

Anna yhteystiedot

Anna yrityksesi nimi (jos avaat tilin yrityksen nimiin), sekä puhelinumerosi ja sähköpostiosoitteesi.

Tili on nyt avattu!

Voit nyt hakea vuokranhakijoitasi sovelluksesta ja aoittaa raporttien katselemisen!

Vuokratieto-vuokralainen-lähettää-tiedot-vuokranantajalle-automaattisesti
Vuokratieto-vuokralaisraportti-illustraatio

Raportin avaaminen

Hae vuokralainen

Hae vuokralaisesi nimellä ja klikkaa hakutulosta.

Avaa raportti

Klikkaa "KATSO VUOKRALAISRAPORTTI".

huomaa

Pyydäthän vuokranhakijaa rekisteröitymään

Saamme vuokranhakijan tiedot tilin avaamisen yhteydessä - se on vuokranhakijalle nopea- ja turvallinen toimenpide, ja täysin maksuton.

Miksi en löydä vuokranhakijaani palvelusta?

Vuokranhakija ei ole vielä avannut käyttäjätiliä. Ota yhteys vuokranhakijaasi ja pyydä häntä avaamaan käyttäjätili.

Tilin avaaminen on vuokralaiselle ilmaista, ja helppo toimenpide - aikaa menee alle minuutti.

Mitä jos vuokranhakija ei suostu avaamaan käyttäjätiliä?

Tässä tapauksessa emme voi luoda vuokranhakijalle raporttia, emmekä voi myöntää hakijalle Digivakuutta.

Jos vuokranhakija ei suostu avaamaan tiliä, tähän voi olla syynä myös se, että hakijalla on maksukyvyssä sellaisia epäselvyyksiä, jotka epäisivät vuokrasopimuksen syntymisen (huomaa, että vuokralainen näkee hänestä tehdyn vuokralaisraportin muokkaamattomana).

Raportin maksaminen

Avaa raportti

Jos sinulla ei ole voimassaolevaa tilausta, raportin sijaan avautuu tilaussivu.

Tilaa käyttöaikaa

Tilaus maksetaan maksukortilla.

Vuokratieto-vuokralaisraportti-illustraatio

Kiitos kun käytät Vuokralaisraporttia

Olemme täällä sinua varten, ja jos sinulla tulee kysyttävää korvauksiin liittyen, tai tarvitset muunlaista apua, älä epäröi ottaa yhteyttä.

Team Vuokratieto

apua@vuokratieto.fi
029 0020 507

Vuokralaisraportti

Usein kysyttyä

Lue alta vastauksia kysymyksiin. Jos et löydä vastausta, otathan yhteyttä myyntiimme!

Miten aloitan?

Aloita käyttö avaamalla käyttäjätili verkkopankkitunnuksillasi ja yhteystiedoilla – salasanaa ei tarvita (kirjautuminen tapahtuu Telian kirjautumispalvelulla).

Kun käyttäjätili on avattu, voit tilata maksukauden ja alkaa katselemaan raportteja.

Muistathan pyytää vuokranhakijaa avaamaan käyttäjätilin ja antamaan sinulle pääsyn raporttiin.

Pyydä vuokralaista avaamaan käyttäjätili

Saamme vuokranhakijoiden pankkitilin tapahtumat käyttäjätilin avaamisen yhteydessä, jonka jälkeen teemme niistä riskianalyysin (Raportin). Jotta voimme luoda Raportin, sinun tulee vuokranantajana pyytää vuokranhakijaa avaamaan käyttäjätili Vuokratietoon – tilin avaaminen ottaa aikaa minuutin ja on vuokralaiselle ilmaista.

Mitä jos vuokranhakija ei suostu avaamaan tiliä?

Tässä tapauksessa emme voi tehdä vuokralaiselle Raporttia, etkä voi lukea sitä. Huomaathan kuitenkin, että jos vuokranhakija ei suostu avaamaan käyttäjätiliä, tämä voi tarkoittaa myös sitä, että vuokranhakija tietää Raportin tietojen olevan heikot (maksukyky ei riitä maksamaan tulevia vuokria).

Miten tilaan palvelun ja käytän sitä?

Tilaaminen ja käyttäminen on hyvin helppoa: tilaa käyttöaikaa -> hae vuokralainen palvelusta -> valitse Raportti -> katso Raportti.

Voinko avata käyttäjätilin yritykselle?

Kyllä, voit avata käyttäjätilin myös yritykselle.

Miten maksan?

Käytämme maksamiseen Paytrail -maksujärjestelmää.

Mitä maksutapoja on käytössä?

Maksukorteista Visa ja MasterCard, sekä kaikki suomalaiset verkkopankkimaksut.

Mitä se tarkoittaa?

Oletko varautunut siihen, että vuokranhakijasi pyytää sinulta GDPR:n mukaisesti käyttäjätietonsa? Tai siihen, että viranomainen pyytää sinulta GDPR-selvitystä?

Vuokratieto ylläpitää puolestasi arkaluonteisinta käyttäjätietoa, eli vuokralaisen tilitapahtumia ja niihin perustuvia analyyseja. Vuokratiedon käyttäjänä sinun ei tarvitse ylläpitää mitään muuta tietoa kuin vuokranhakijan nimi ja yhteystiedot, muut tiedot ylläpidetään Vuokratiedossa, ja voitkin ohjata vuokranhakijasi tarkistamaan GDPR-tiedot Vuokratiedosta. Tämä on hyödyllistä etenkin niille vuokranantajille, joilla on paljon asuntoja ja sitä kautta myös paljon käyttäjätietoja ylläpidettävänä.

Tietojen kerääminen

Tiedot kerätään automaattisesti, ja säilytetään niin, että Vuokratiedon henkilökunta ei missään vaiheessa näe vuokranhakijan henkilökohtaisia tietoja.

Tietojen tarkistaminen

Vuokranhakija voi milloin tahansa tarkistaa tietonsa: mitä tieto on, kuka tietoa on katsonut, ja missä vaiheessa ne tiedot poistettu.

Käyttäjien tunnistaminen

Kaikki käyttäjät tunnistetaan vahvalla menetelmällä, verkkopankkitunnuksia käyttäen. Käyttäessäsi Vuokratietoa, voit olla varma siitä, että vuokranhakija on oikeasti se, kuka hän sanoo olevansa, ja että sinulle toimitettua tietoa ei ole manipuloitu.

Pankkitilin tiedot

Raportit luodaan aina vuokralaisen omista pankkitileistä – Open Banking -menetelmällä (verkkopankkitunnuksilla). Raporteissa on aina pankkitilin omistajan nimi, jota ei voida muuttaa käyttäjän puolesta. Näin voit olla varma, että tilitiedot ovat oikean henkilön tietoa.

Miten raportin pisteet määritellään?

"Pisteet" on yhteenveto raportin osioista, kuten tulot, luottotiedot ja kulutusluotot. Painokertoimet ovat: luottotiedot 20%, tulot 30%, maksukyky 30% ja kulutusluotot 20%. Esimerkiksi, jos vuokralaisella on luottohäiriömerkintöjä, se vaikuttaa pistemäärään enintään 20%.

Analyysit

Vuokratieto on digitaalisten riskianalyysien erikoisosaaja: tiimi on tehnyt vastaavia analyyseja digitaalisessa luottolaitostoiminnassa viiden vuoden ajan. Tiimi tietää uusimmat menetelmät, ja myös sen, miten menetelmillä luodaan luotettavia analyyseja.

Mihin tarkoitukseen Vuokralaisraportti on tehty?

Luottotietolaki muuttui 1.12.2022. Tämä tarkoittaa sitä, että luottotietojen merkitys pienenee, ja vuokralaisen maksukyvyn selvittämisen merkitys kasvaa. Ennen Vuokratietoa maksukyvyn selvittämiseen ei ole ollut olemassa menetelmää.

Miten poistan käyttäjätilini?

Tilitietosi, eli nimesi ja sähköpostiosoitteesi, poistetaan automaattisesti viimeistään 2 vuoden kuluttua tilin luomisesta, ellei tiliä ole käytetty. Voit myös itse poistaa tilisi, ellei tilillä ole tapahtumia, jotka edellyttävät GDPR:n mukaisesti säilyttämistä.

Voinko lakkauttaa palvelun milloin haluan?

Kyllä. Voit lopettaa palvelun käyttämisen milloin tahansa.

Voinko kokeilla palvelua ensin?

Palvelusta on saatavilla 31.12.2023 asti tarjous, joka tiputtaa palvelun hintaa kaikille käyttäjille jopa 95%. Tarjous on tehty sitä varten, että kynnys kokeilla täysin uudenlaista palvelua olisi mahdollisimman pieni.